Det är fem gånger troligare att folk lämnar en mobilwebbplats som inte är mobilvänlig.
Google
Google lanserar ett kvalitetstest
Google har lanserat ett testverktyg som tittar bland annat på mobilvänligheten av en webbplats. Det innebär att tryckytor ska vara tillräckligt stora för besökare, att det inte används onödigt många pluginprogram, att sajten visas på korrekt sätt, att storleken på allt innehåll anpassas efter enhet och att teckensnittet som används på webbplatsen är läsbart. Logiskt och enkelt att agera på.
Nästan hälften av alla besökare lämnar en mobilwebbplats om sidorna inte läses in på tre sekunder. – Google
Resultatet av Googles test över denna blogg säger att mobilvänligheten är bra, men att hastigheten är någonting som jag borde ge lite mer kärlek:
Innehålletstest på mobil enhet och dator
Testet tittar också på om JavaScript- och CSS-kod blockerar renderingen av innehåll, hur cachelagring används i webbläsaren, hur lång svarstiden från servern är, hur mycket kod vi stoppat in i vår CSS, om vi pekat om sidor mellan varandra, glömt komprimera bildfiler, inte förminskat HTML eller JavaScript med mera. I ditt arbete med konverteringsoptimering är det viktigt att tekniken på och bakom webbplatsen fungerar väl, inte bara det språkliga och visuella.
9 av 10 säger att de använder flera skärmar när de till exempel bokar flyg eller hanterar sina privatekonomi. – Google
Kvalitetstestet tittar på webbplatsen både från en mobil enhet som på desktop då rapporten som vi får även kan skilja sig mellan de olika enheterna.
Uppdaterat 2016-11-30: Googles John Mueller har även gått ut med att webbplatsägare ska sikta på en laddtid under 2-3 sekunder (källa).
Lämna ett svar