in SEO

Sedan stenålderns början kan man dekorera en länk med ett rel="nofollow"-attribut för att signalera till sökmotorernas spindlar (som läser av alla sidor på webben och följer alla länkar) att en länk inte ska ges någon vikt. Med andra ord kan man ange nofollow på en länk i en artikel utan att det ger alldeles för mycket relevans till den länkade sidan/URLen.

Den vanligaste anledningen till att använda nofollow på en länk kan vara att man behöver hänvisa till en konkurrent, inom samma bransch eller en konkurrent som vill synas på samma innehåll och sökningar som du.

Rel=”sponsored”

Nu har Google introducerat rel="sponsored" (och en till) som komplement till nofollow. Genom att ge en länk attributet sponsored så räknas den som en annons eller betald placering. Rekommendationen kring sponsored-attributet gäller om du tar emot innehåll från någon annan aktör som vill placera sina tankar, produkter eller tjänster framför ögonen på din webbplats målgrupp. Så här skulle det kunna se ut i koden med sponsored-attributet:

<a href="https://www.perpettersson.nu" rel="sponsored">Världens bästa blogg om Googles nya länkattribut!</a>

Rel=”ugc”

User Generated Content, innehåll som skapats av användare, t.ex. länkar i kommentarsfält och forum kan nu använda attributet rel="ugc" för att tydliggöra länkarna på webbplatsen.

Självklart så går det fortfarande att använda nofollow som tidigare, men tydligen vill Google ha vår hjälp att förstå vad som är skapat av användare på vår webbplats och vad som andra har betalat för att få visa våra besökare.

Haka på 300+ prenumeranter intresserade av sökmotoroptimering

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.