Kategorier
SEO

Bildkomprimering – snabbare sajt, bättre upplevelse

Fördelarna med att komprimera bilder till din webbplats är att bilder i sig laddar snabbare, vilket ger en bättre användarupplevelse. Att du äter upp mindre utrymme hos din webbhotellsleverantör då bildernas storlek blir mindre. Men också att du förbättra din SEO, genom att bilderna blir snabbare, vilket Google efterfrågar varenda minut. Allt ska gå snabbt, snabbare, […]

Kategorier
SEO

Teknisk SEO audit med BeamsUp SEO Crawler

Det finns en ocean av olika SEO Audits och synsätt på hur en audit ska se ut och innehålla. Jag tänker inte gå in på detalj hur en teknisk SEO audit kan se ut, utan lägga min tid på att guida dig i ett av verktygen som finns tillgängliga för att ganska snabbt och enkelt […]

Kategorier
SEO

Webmaster Tools blir Google Search Console

Google Webmaster Tools byter namn till Google Search Console. Tidigare i år så beta-testades Search Analytics (Sökanalys) och har nu ersatt Search Queries (tidigare kallat Sökfrågor). Googles nästa steg blev att döpa om verktygslådan till Search Console, men så mycket mer har inte ändrats. Är det värt att nämna i en egen liten bloggpost? Absolut. Det […]

Kategorier
SEO

Dags för en mobilanpassad webbplats

Den 21:a april (idag) rullar Google ut en uppdatering av sitt sätt att ranka och organisera innehåll på Internet i sina sökresultat. Men bara i mobila enheter. Det är inte raketforskning, utan handlar kort och gott om att sajter att behöver vara anpassade för mobilen. Glöm desktop och surfplattor, det är mobila sökningar som Google vill […]

Kategorier
SEO

Så här ser Google på din sajt

I min guide till Google Webmaster Tools har jag skrivit om funktionen ”Fetch as Google”, eller ”Hämta som Google”, där vi kan se hur Googlebot tittar på och tolkar vårt innehåll. Nu har Google förbättrat funktionen, framförallt för dig som inte gillar att tolka kod och jämföra med den faktiska designen av sajten, genom att lägga […]

Kategorier
SEO

Rel=”canonical” – vad är det?

Canonical, eller kanoniserade webbadresser som det så knasigt kallas på svenska, är ett sätt att förtydliga för sökmotorerna vad som är original och vad som är kopierat, eller duplicerat, innehåll. Rel=Canonical Rel=”canonical” använder vi oss av i sidans källkod för att få sökmotorerna att förstå vilken sida/URL som ska visas i sökresultaten. Detta är ett sätt att […]

Kategorier
SEO

55 tecken i sökresultaten och dina titlar

Det här är ingen stor undersökning eller ny regel, utan en iakttagelse och ett begränsat test över hur våra sidors titlar visas i Googles sökresultat. Google ändrar konstant utseendet på sina sökresultat där titlarna blev större (2014), vilket vi konsulter reagerade på. Hur mycket utrymme har man för sina titlar i sökresultaten? Titlar vs. titlar.

Kategorier
SEO

Få upp ditt innehåll i Google snabbare

Sökmotorerna lär sig vårt beteende kring webbplatser. Uppdaterar vi dem dagligen, veckovis, månadsvis eller kanske någon enstaka gång per år? Om vi sällan publicerar nytt innehåll så kan Google ta sin goda tid på sig för att komma och titta på innehållet. Länkar och social aktivitet hjälper givetvis till att skynda på processen att få […]

Kategorier
SEO

4 verktyg som förenklar ditt SEO-arbete

När vi ska arbeta med att optimera vår webbplats så finns det en uppsjö av verktyg att använda oss av. Nya SEO-verktyg kommer hela tiden men ett antal stannar kvar, utvecklas och förfinas. Visst, nu tittar du på listan nedan och tänker: sökordsplaneraren blev sämre, ditt pucko – och du har rätt. Men så länge […]