Kategori: SEO

Här hittar du artiklar om SEO (Search Engine Optimization) och hur jag använder det i mitt arbete som SEO-konsult. Ta kontakt med mig om du inte hittar det SEO-svaret som du letar efter. Råd och rekommendationer är alltid gratis.


  • Betala till Google, eller gissa din potentiella trafik

    Om du använder Googles sökordsplanerare (keyword planner) men utan att annonsera, då keyword planner är en del av Google Adwords, så finns risken att du får helt skev data att agera på. Advertisers with lower monthly spend may see a limited data view in the Keyword Planner. For example, you may see values such as…

  • Google varnar sajtägare vid noindex

    Google utvecklar sin verktygslåda konstant för att anpassa sig efter marknadens behov och agera på all den data som stora G sitter på när det kommer till webbplatser. Googles verktyg Search Console utvecklas i stadig takt framåt med fler funktioner (och fler på väg) och automatiserade system. En automatiserad funktion som alla webbplatsägare bör ta…

  • Search Console-integreringen i Google Analytics förbättras med ny uppdatering

    Att länka Google Search Console (f.d. Webmaster Tools) och Analytics har varit möjligt ett bra tag, men nyttan har varit begränsad eftersom informationen från Search Console har har visats separat. Det är något som kommer att förändras i en kommande uppdatering av Analytics. Gästskribent, Jesper Berg. AdWords-annonser vore svåra att sälja utan mer eller mindre…

  • När Google hittar webbplatsfel

    Webbplatsfel, eller Site Errors, i Google Search Console är en rapport som visar: Inga fel har upptäckts under de senaste 90 dagarna. Snyggt! Fram tills den dagen då problemen uppstår och Google rapporterar dem via sitt verktyg för webmasters. Det här är en av de få gånger som jag själv sett rapporten för en kund och tar då…

  • Sökordsanalys med Google Search Console

    Med Google Search Console (tidigare kallat Webmaster Tools) kan webbplatsägare administrera och analysera sin sajt ur ett tekniskt och språkligt perspektiv. Tekniska rapporter som: finns det sidor som Google inte indexerar, sidor som inte längre finns, sidor som är länkade från andra sajter och felaktig markup av kod. Från det språkliga perspektivet finns det rapporter som kan…

  • Bildkomprimering – snabbare sajt, bättre upplevelse

    Fördelarna med att komprimera bilder till din webbplats är att bilder i sig laddar snabbare, vilket ger en bättre användarupplevelse. Att du äter upp mindre utrymme hos din webbhotellsleverantör då bildernas storlek blir mindre. Men också att du förbättra din SEO, genom att bilderna blir snabbare, vilket Google efterfrågar varenda minut. Allt ska gå snabbt, snabbare,…

  • Teknisk SEO audit med Beam Us Up SEO Crawler

    Det finns en ocean av olika SEO Audits och synsätt på hur en audit ska se ut och innehålla. Jag tänker inte gå in på detalj hur en teknisk SEO audit kan se ut, utan lägga min tid på att guida dig i ett av verktygen som finns tillgängliga för att ganska snabbt och enkelt…

  • Webmaster Tools blir Google Search Console

    Google Webmaster Tools byter namn till Google Search Console. Tidigare i år så beta-testades Search Analytics (Sökanalys) och har nu ersatt Search Queries (tidigare kallat Sökfrågor). Googles nästa steg blev att döpa om verktygslådan till Search Console, men så mycket mer har inte ändrats. Är det värt att nämna i en egen liten bloggpost? Absolut. Det…

  • Dags för en mobilanpassad webbplats

    Den 21:a april (idag) rullar Google ut en uppdatering av sitt sätt att ranka och organisera innehåll på Internet i sina sökresultat. Men bara i mobila enheter. Det är inte raketforskning, utan handlar kort och gott om att sajter att behöver vara anpassade för mobilen. Glöm desktop och surfplattor, det är mobila sökningar som Google vill…