in SEO

Google utvecklar sin verktygslåda konstant för att anpassa sig efter marknadens behov och agera på all den data som stora G sitter på när det kommer till webbplatser. Googles verktyg Search Console utvecklas i stadig takt framåt med fler funktioner (och fler på väg) och automatiserade system. En automatiserad funktion som alla webbplatsägare bör ta till hjärtat är Googles mail med potentiella problem och varningar.

Google varnar vid noindex

Som ett litet test tog jag en sajt och adderade noindex-metataggen, vilket Google plockade upp inom några få dagar och sedan rapporterade via Google Search Console att webbplatsen hade ett potentiellt problem:

gsc-health-issue

Att Search Console skickade ut ett meddelande till mig via epost och att det flaggas tydligt för potentiella problem är ytterligare en anledning till att alla webbplatsägare och webmasters ska använda sig av Googles verktygslåda och verifiera sin sajt med Search Console. Tyvärr går många sajter fortfarande live med noindex-metataggen, vilket gör att sökmotorerna inte lägger till webbplatsens sidor i sitt index. Noindex-metataggen används framförallt av utvecklare när man bygger nya sajter och kampanjsidor, så att man kan dela dem mellan team och stakeholders – innan de ska gå live.

Hälsoproblem med sajter - rapporteras av Google.

Google Search Console varningar.

Riktigt bra av Google att hålla ett vakande öga på våra webbplatser – när vi väl lagt till dem i Search Console.

Vad är noindex?

Med noindex kan du förhindra att en viss sida visas på Google Sök genom att inkludera en noindex-metatagg i sidans HTML-kod. När Googlebot genomsöker sidan och hittar noindex-metataggen utesluts sidan helt och hållet från Googles sökresultat, oavsett om andra webbplatser länkar till den eller inte. Mer om noindex-metataggen finns att läsa hos Google.

Så här ser noindex-taggen ut i sidans källkod:

<meta name="robots" content="noindex">

Nyhetsbrev om sökmotoroptimering

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.