Om du använder Googles sökordsplanerare (keyword planner) men utan att annonsera, då keyword planner är en del av Google Adwords, så finns risken att du får helt skev data att agera på.
Advertisers with lower monthly spend may see a limited data view in the Keyword Planner. For example, you may see values such as 0, 1-100, 100-1K, 1K-10K, 10K-100K, 100K-1M, 1M+ in the average monthly searches column. In addition, other advertisers may trigger the limited data view by reaching a limit on the number of searches for search volume data. Google
Det här betyder att du löper en stor risk att inte få korrekt data av Google på sökningar, om du inte redan spenderar pengar med Adwords. Med mitt personliga konto där jag spenderar 1-200 kronor i månaden på ett fåtal sökningar ger mig månatliga sökningar på 100-1000 på sökordet starkvin. Det är en ganska så stor skillnad på om det söks 100 gånger i månaden eller 1000 gånger.
Med mitt konto som spenderar ganska friskt med Adwordskampanjer får jag en helt annan bild. Google säger nu att man söker 390 gånger i månaden på starkvin, samt presenterar söktrender.
Båda konton är inställda på samma sätt och kontrollen genomfördes på samma data, samma IP-adress.
Google tvingar alltså fram annonsörer och låser ner stora delar av sin öppna data, som marknadsförare varit (och är) beroende av. Om du inte är villig att annonsera i Google, ska du inte få veta hur man söker heller.
Det här är ett riktigt dumt steg i fel riktning. Google själva har gått ut med att det är för att tredjepartsprogram ska sluta hämta information från Google och använda i egna program och lösningar, men det måste kunna undvikas på ett bättre sätt än att bromsa åtkomsten för många användare. Stoppa in er ”jag är inte en robot”-verifikationslösning istället för att låsa dörrar.
Lämna ett svar