Googles uppdatering att reducera spam (mars 2024)

Det är mars månad och Google har börjat vårstäda sitt index genom att uppdatera sin algoritm. Googles uppdatering är tänkt att förbättra kvaliteten på sökresultaten och därmed visa mindre innehåll som bara är skapat för att generera klick. Fokuset ligger på att svara upp på sökningar med innehåll som är användbart och skapat för människor, inte för algoritmen.

Själva uppdateringen för att reducera mängden spam i söket beräknas ta ungefär en månad, innan allt har rullat ut på samtliga marknader.

Hur vet du om din site är klassad som spam?

Google Search Console har skickat ut flertalet meddelanden till webbplatsägare om att siten inte verkar följa Googles riktlinjer och att den därmed plockats bort från Googles index. Det går också att använda kommandot ”site:” för att se om en domän fortfarande är indexerad av Google eller inte:

site:domain.com

Exemplet ovan visar på en site som tidigare haft ganska stor organisk synlighet och trafik, där Google valt att avindexera hela domänen och dess innehåll. Vilket vi också kan se med Ahrefs. En inte så rolig utveckling, om man skulle arbeta med denna site:

Två av Googles nya spamriktlinjer

Googles nya spamriktlinjer varnar för missbruk av utgångna domäner, någonting som många inom SEO-bubblan varit aktiva med som taktik för att öka synlighet och positionsförflyttningar i sökresultat mellan olika webbplatser. När ett gammalt domännamn köps av någon ny och återanvänds, är detta ett missbruk av en utgången domän. Syftet är att publicera gamla sidor för att sedan gå in och länka på ord som siteägaren vill att en annan webbplats ska synas bättre på i sökresultaten. Inte ok.

”Scaled content abuse” är också någonting som bubblat upp bland Googles riktlinjer. Om en site skapar stora mängder innehåll primärt för att manipulera sökresultat och har lite, till inget värde, för användare – är det dags att se över arbetsprocessen. Du kan läsa mer om marsuppdateringen och de nya riktlinjerna på developers.google.com

Vad ska du göra nu?

Som alltid, utgå från Googles rekommendationer och riktlinjer när du arbetar med en site och skapar innehåll. Fokusera på att skapa användbart och pålitligt innehåll. Innehåll som är skrivet av en människa, till en annan människa.

Och om du råkat arbeta med på ett mer riskfyllt sätt där du nu behöver anpassa din site för en ny digital tillvaro, kan du alltid höra av dig via LinkedIn kring eventuellt stöd. Det här är en enskild privat blogg, men på kontoret så har jag 20 kollegor i tre länder som arbetar med SEO och stora som små bolags organiska synlighet.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.