Kategorier
SEO

När en gammal domän får nytt liv, av någon annan

Du har en domän, en webbplats och ditt innehåll. Du har ditt nätverk där du sprider dina tankar och engagerar med likasinnade. Ditt nätverk länkar till dig och du länkar till dem. Men vad händer när du byter domän och släpper den fri? Ibland så får den nytt liv, men av någon annan. Och det […]

Kategorier
Google Analytics

Är Google Analytics installerat på webbplatsen?

En återkommande fråga som jag får i mitt arbete är om Google Analytics är implementerat och aktivt. Det finns olika sätt att ta reda på detta, men det snabbaste och enklaste sättet för att se om Google Analytics är installerat på en webbplats är med Google Chrome-plugin:et Analytics Helper:

Kategorier
Google Analytics

4 Google Analytics-appar för iPhone

Det finns en del iPhone-appar för dig som vill hantera Google Analytics on-the-go. Men tyvärr är många av dem alldeles för dåliga för att ens få nämnas i en artikel. Jag har fokuserat på 4 Google Analytics-appar för iPhone som kan vara värda din tid och en peng. De appar jag har tittat på efter […]

Kategorier
SEO

Kom igång med Google Webmaster Tools

Du har lanserat din webbplats och installerat Google Analytics. Nästa steg är att verifiera webbplatsen med Google Webmaster Tools. Med Google Webmaster Tools ser du hur Google söker igenom och indexerar din webbplats och du kan läsa om specifika problem Google kan ha med att få åtkomst till den. Granska och hämta uppgifter om interna och […]

Kategorier
SEO

Ta kontrollen över din närvaro på nätet

Jag har blivit intervjuvad för Civilekonomen om transparens och närvaro på nätet. Ta kontrollen över din närvaro på nätet innan någon annan gör det. Det är det krassa budskapet när webbexperter och jurister berättar om möjligheterna att få bort oönskad information online. Civilekonomen reder ut vad du kan göra för att styra bilden av dig själv […]

Kategorier
Föreläsningar

Vad är Google AuthorRank?

I början av januari så blev jag inbjuden till IDG Campus för att prata om Google AuthorRank och authorship markup. Så varför står en SEO-specialist på IDG och pratar om AuthorRank? Det kan väl inte höra till SEO-arbetet? Jo, det tycker jag verkligen att det gör. Låt mig få börja med att förklara vad Google […]

Kategorier
SEO

Google AdWords-tips för SEO

Under förra helgen så genomförde jag ett test med Google AdWords för att se om det hjälper SEO-arbetet eller inte. Ibland kan man sitta i SEO-projekt där man inte kan använda sig av Google Webmaster Tools för att skicka signaler till sökmotorn om vilka sidor som ska in i sökresultatet, eller så är webbplatsen man […]

Kategorier
SEO

Hitta duplicerat innehåll på din webbplats

Hur hittar man duplicerat innehåll på sin webbplats? Om du tror att din text används på mer än en sida, så kan du använda dig av en enkel och snabb metod för att felsöka efter duplicerat innehåll. Som exempel använder jag en post om Statigram, en tjänst där man får lite statistik från sitt Instagram-konto. Så här […]

Kategorier
Föreläsningar

SEO på Medieinstitutet

Då är det dags igen. Årskull nummer två ska få genomgå en SEO-utbildning på Medieinstitutet som jag håller i tillsammans med Nikke Lindqvist. I år så kommer alla delar av utbildningen att överlappa varandra på ett bättre sätt. Att webbanalys, sök, länkar, sponsrade annonser, hur man skriver för webben, teknisk SEO och sociala medier överlappar varandra under hela […]