Ett Google-konto krävs för att få tillgång till Googles produktportfölj. Behöver du logga in på en Google Analytics eller Search Console-egendom så behöver du har ett eget Google-konto. Men det innebär inte att du behöver skapa en Gmail-adress och få en ny inkorg att hålla koll på.
Med Google Analytics olika rapporter får vi hårda mättal. Antal besökare. Antal sidvisningar. Antal besökare på den måndag, den tisdagen, den veckan eller den månaden. Det blir svårt att se trender och sammanfatta vad som ser ut att fungera bäst/sämst. Genom att exportera data och transformera den till en heatmap kan vi snabbt se mönster, […]
Google Analytics är det populäraste, kostnadsfria, alternativet till att arbeta med webbanalys och datainsamling. Jag har arbetat med Google Analytics i många år för både privata projekt, ideella organisationer och företagskunder. Det är inte den perfekta verktygslådan, men kan ge oss användare bra insikter kring våra kunder (eller bara besökare) om man implementerar mätningen korrekt. […]
Behöver du se om Google visar ditt innehåll och din webbplats i ett annat land? Så här kommer du åt lokala sökresultat utan programvara eller prenumeration på VPN-tjänst.
Google flyttar över till mobilt index
Mars 2018, Google börjar rullat ut mobile-first indexing, eller mobila index, för flera och flera webbplatsägare. Det handlar om att Google kommer titta på och indexera webbplatser utifrån det mobila perspektivet. Är sajten responsiv? Den responsiva versionen utifrån mobilt gränssnitt kommer Google att fokusera på framåt. Tidigare har det varit desktop-versionen, så som vi upplever […]
I min roll som konsult så har det hänt ganska mycket på den sista tiden. Dagtiden spenderar jag fortfarande på Curamando men nu, sedan ett par veckor tillbaka, på ett nytt kontor. I augusti förra året gick vi ihop med Conversionista för att kunna arbeta med de vassaste knivarna i konverteringslådan och nu när vi […]
Arbetet med att verifiera en Google Tag Manager-implementation har blivit väldigt mycket enklare tack vare ett Chrome-tillägg som David Vallejo har knåpat ihop åt oss glada konsulter. Det dagliga arbetet med kunder, oavsett om det ska sättas en SEO-strategi eller påbörja annonsering i sociala medier, kräver att man kan lita på datan. Är implementationen korrekt […]
Google lägger ner goo.gl
Google lägger ner sin URL-förkortningstjänst goo.gl i två omgångar. Nya användare kommer inte att kunna använda goo.gl från och med 13 april i år följt av att tjänsten släcks ner den 30 mars 2019. Men som tur är, finns det flera gratis och kompetenta tjänster som goo.gl
Direkttrafiken fortsätter att irritera digitala marknadsförare över världen. Att inte kunna attribuera besök till en trafikkanal eller digital kampanj hjälper inte allokering av budget eller konverteringsutvärderingen av alla initiativ. Men för många marknadsförare och webbansvariga kan direkttrafiken påverkas och attribueras bättre.