Kategorier
SEO

Google flyttar över till mobilt index

Mars 2018, Google börjar rullat ut mobile-first indexing, eller mobila index, för flera och flera webbplatsägare. Det handlar om att Google kommer titta på och indexera webbplatser utifrån det mobila perspektivet. Är sajten responsiv? Den responsiva versionen utifrån mobilt gränssnitt kommer Google att fokusera på framåt. Tidigare har det varit desktop-versionen, så som vi upplever […]

Kategorier
Konverteringsoptimering

Bli vassare på konverteringsoptimering med John Ekman

I min roll som konsult så har det hänt ganska mycket på den sista tiden. Dagtiden spenderar jag fortfarande på Curamando men nu, sedan ett par veckor tillbaka, på ett nytt kontor. I augusti förra året gick vi ihop med Conversionista för att kunna arbeta med de vassaste knivarna i konverteringslådan och nu när vi […]

Kategorier
Google Analytics

Verifiera en Google Tag Manager-implementation

Arbetet med att verifiera en Google Tag Manager-implementation har blivit väldigt mycket enklare tack vare ett Chrome-tillägg som David Vallejo har knåpat ihop åt oss glada konsulter. Det dagliga arbetet med kunder, oavsett om det ska sättas en SEO-strategi eller påbörja annonsering i sociala medier, kräver att man kan lita på datan. Är implementationen korrekt […]

Kategorier
Digital marknadsföring

Google lägger ner goo.gl

Google lägger ner sin URL-förkortningstjänst goo.gl i två omgångar. Nya användare kommer inte att kunna använda goo.gl från och med 13 april i år följt av att tjänsten släcks ner den 30 mars 2019. Men som tur är, finns det flera gratis och kompetenta tjänster som goo.gl

Kategorier
Google Analytics

Direkt trafik – 5 problem och hur du löser dem

Direkttrafiken fortsätter att irritera digitala marknadsförare över världen. Att inte kunna attribuera besök till en trafikkanal eller digital kampanj hjälper inte allokering av budget eller konverteringsutvärderingen av alla initiativ. Men för många marknadsförare och webbansvariga kan direkttrafiken påverkas och attribueras bättre.

Kategorier
Digital marknadsföring

Blås nytt liv i din digitala marknadsföring

Sitter du fast med din digitala marknadsföring, förankrade strategi och planerade utvecklingssprintar med IT-teamet? Du behöver inte kasta ut befintliga strategier eller planera om några sprintar för att blåsa nytt liv i marknadsföringen. För enkelhetens skull (och dina digitala satsningars skull) vill jag att du fokuserar på tre moment; analysera, optimera och attribuera.

Kategorier
SEO

Automatisk bevakning på vanliga SEO-problem

Vanliga fel som kan ställa till med rejäla problem för SEO-arbetet på plattformar och sajter är vanligtvis också någonting som vi konsulter behöver hålla ett öga på med programvara och manuellt arbete. Om man då befinner sig i en sits med ansvar över fjorton, femton olika webbplatser kan det dagliga arbetet bli lidande bara för […]

Kategorier
SEO

Lyckas med en sökmotoranpassad webbplats-migrering

När man ska lansera en ny webbplats eller migrera från en gammal plattform till en ny, finns det ett antal olika steg för att säkra att lanseringen sker smidigt och på ett sätt så att allt arbete med sökmotoroptimering inte försvinner ut genom dörren. Efter ett antal år på nacken där jag varit involverad i […]

Kategorier
SEO

Strukturerad data i Googles bildsök

Googles bildsök är ganska ofta en glömd trafikdrivande kanal för många webbplatsägare. Nu har den stora sökgiganten utvecklat bildsöket på mobila enheter för att sätta bilder i kontext. Är bilden som visas ett recept eller en produkt? Google har i skrivande stund adderat markering av bilder för produkter, recept, video och animerade GIF-filer.