En av Conversionistas vanligaste frågor är “Vilket A/B-testverktyg rekommenderar ni?”. Det finns redan flera artiklar där ute med titlar som “De 23,5 bästa A/B-testverktygen 2020” och även om de kan vara både väldigt bra och informativa, så blir det inte alltid lättare att välja verktyg ändå. Jämförelser i form av checklistor över vilka funktioner som […]
Hantera Google Search Consoles meddelanden
Google arbetar vidare med att utveckla och förbättra Search Consoles funktionaliteter och anpassningsmöjligheter. Övergången från gamla Webmaster Tools till nya Search Console kom med ett ganska stort bortfall av rapporter och funktioner samtidigt som det nya gränssnittet saknade ganska kritisk funktionalitet och lämnade mycket kvar att önska som användare.
Ja, du läste rätt. Nu finns möjligheten att koppla på Google Search Console, Analytics, Page Speed och AdSense om du använder WordPress för din site. Google Site Kit har testats och relativt imponerad blir slutsatsen efter testet. Site Kit möjliggör att data från olika Googletjänster kan presenteras på ett enkelt sätt i WordPress, så du […]
Om du inte orkar sätta dig in i alla hundratals detaljer gällande GDPR (dataskyddsförordningen) gällande hur du arbetar med Google Analytics, så finns det ett steg som du rekommenderas att ta, nämligen att anonymisera IP-adresser.
Den 8 oktober smäller det i Stockholm och den 10 oktober i Oslo. Conversion Jam är tillbaka igen och konverteringsoptimering är fortsatt i fokus ute hos företagen och på agendan i ledningsgrupper runt om i Norden.
Google vidareutvecklar nofollow
Sedan stenålderns början kan man dekorera en länk med ett rel=”nofollow”-attribut för att signalera till sökmotorernas spindlar (som läser av alla sidor på webben och följer alla länkar) att en länk inte ska ges någon vikt. Med andra ord kan man ange nofollow på en länk i en artikel utan att det ger alldeles för […]
Skapa ett Google-konto
Ett Google-konto krävs för att få tillgång till Googles produktportfölj. Behöver du logga in på en Google Analytics eller Search Console-egendom så behöver du har ett eget Google-konto. Men det innebär inte att du behöver skapa en Gmail-adress och få en ny inkorg att hålla koll på.
Med Google Analytics olika rapporter får vi hårda mättal. Antal besökare. Antal sidvisningar. Antal besökare på den måndag, den tisdagen, den veckan eller den månaden. Det blir svårt att se trender och sammanfatta vad som ser ut att fungera bäst/sämst. Genom att exportera data och transformera den till en heatmap kan vi snabbt se mönster, […]
Google Analytics är det populäraste, kostnadsfria, alternativet till att arbeta med webbanalys och datainsamling. Jag har arbetat med Google Analytics i många år för både privata projekt, ideella organisationer och företagskunder. Det är inte den perfekta verktygslådan, men kan ge oss användare bra insikter kring våra kunder (eller bara besökare) om man implementerar mätningen korrekt. […]