Kategorier
Digital marknadsföring

Hemsida med Google My Business

Google My Business är plattformen för lokala företag att hantera sina platser i Googles lokala sök/kartsök med möjligheten att ladda upp bilder, öppettider, kontaktuppgifter och mer. Genom att verifiera sitt företag med Google My Business, vilket är kostnadsfritt, kan man justera den information som presenteras i det organiska söket (när du letar på google.se) och det […]

Kategorier
Google Analytics

Ändra Google Analytics datumintervall

Du kanske har irriterat dig på att Google Analytics öppnas som standard med de senaste 7 dagarna? Gränssnittet öppnas som med standardinställningen på de senaste 7 dagarna med förhoppningen om att vi ska jämföra data över tid, vecka över vecka, och agera på trenderna som vi ser i rapporterna. Men det är svårt att lära […]

Kategorier
Google Analytics Konverteringsoptimering

Därför ska du använda Site Search

De flesta webbplatser har idag en intern sökmotor där besökare har möjligheten att hitta rätt poster, produkter och information, utan att behöva leta sig fram bland menyer och länkar. WordPress, som denna blogg använder, har ett internt sök som kommer med plattformen och är redo att användas från start. Men om vi ger våra besökare en […]

Kategorier
Konverteringsoptimering

Ändra designen på din blogg direkt i webbläsaren

Om du sitter och är sugen på att ändra designen på din blogg eller webbplats kan du med fördel, vid mindre ändringar, göra dem först i din webbläsare för att se resultatet direkt och möjligheten att visa föreslagna ändringar till kollegor eller vänner för deras åsikter och godkännande. Det enda du behöver för att ändra […]

Kategorier
SEO

Spara historiska sökningar från Search Console

Det stora irritationsmomentet när vi arbetar med Google Search Console för att analysera och förbättra vår webbplats är att historisk data över sökningar endast sträcker sig 16 månader bakåt i tiden vilket försvårar analyser av årliga trender. Vi kan alltid exportera den data vi vill ha för att spara och återgå till vid ett senare […]

Kategorier
SEO

Använd sökordsrapporten i Google Search Console som ett proffs

Google Search Console är ett fantastiskt gratis verktyg för bloggare, webmasters och sökmotoroptimerare att använda. Search Console gör det enklare att hantera, optimera och analysera en webbplats och alla potentiella problem den kan ha. Verktyget består av flertalet rapporter, bland annat för att förstå hur innehållet presterar i söket (endast Googles sök), tekniska hinder med […]

Kategorier
Google Analytics

Exkludera dig från Google Analytics med filter

Det kan tära på krafterna när flera personer och team är involverade i utvecklingen av en webbplats. Ansvarig person för Google Analytics springer runt och ber om IP-adresser till alla kontor för att exkludera från datainsamlingen, men som de flesta av oss vet, arbetar man sällan endast från kontoret. Vi konsulter kopplar upp oss på […]

Kategorier
SEO

Äntligen en lösning när Sökordsplaneraren inte ger oss svaren

Google har minskat tillgången till sökvolymsdata i deras verktyg sökordsplaneraren för användare som inte annonserar med Adwords. Den minskade tillgången till data har även gett effekt för annonsörer som inte spenderar ”tillräckligt”. I skrivande stund har Google inte gått ut med hur mycket man behöver spendera på Adwords för att få full tillgång till sökvolymsdatan, […]

Kategorier
SEO

Dags att få upp farten på försäkringsbolagen

Googles kvalitetstestverktyg har fått gå loss på några av de stora svenska försäkringsbolagens webbplatser och det visar att det är dags att få upp farten på deras sajter. Urvalsprocessen av försäkringsbolag var väldigt enkel: topp 5 webbplatser som rankade på sökningen ”försäkring” i google.se