Google Analytics 4

App+Webb blev omdöpt till Google Analytics 4 (Oktober 2020) och introducerar ett lite nytt sätt att samla in och presentera data för att arbeta med analys. Det är även nuvarande standard för att arbeta med Google Analytics och det alternativet som finns tillgängligt när man sätter upp ett nytt konto för att arbeta med den traditionella webbanalysen för en hemsida.

Vad innebär Google Analytics 4 för dig?

  • Googles fokus på att ta fram nya rapporter och lösningar kommer att vara inställt på Analytics 4.
  • Nya Google Analytics innehåller redan innovativa sätt att se, skära och analysera den data som samlas in.

Fördelar med Google Analytics 4

  • Du kan använda BigQuery om tillsammans med Google Analytics 4, som Paul Koks beskriver i den här artikeln (på engelska).

Ett Google Analytics som försöker lära sig själv

När ett nytt GA4-konto skapas så vill Google få chansen att lära sig själv att identifiera, automatiskt, interaktioner som vi vanligtvis behövt implementera anpassad mätning för att kunna samla in. Ett tacksamt alternativ för dig som inte vill behöva lär dig den tekniska delen av implementering direkt.

Google Analytics 4 föreslår att försöka analysera och samla på sig hur besökare på webbplatsen scrollar, klickar på utgående länkar, använder hemsidans internsök, om några inbäddade videoklipp spelas upp och om dokumenter eller filer laddas ner.

Det går även att säga nej till Googles nya automatik och att anpassa mätningen.

Ändringar för att Google Analytics 4 ska fungera optimalt

Istället för att skapa ett hav av artiklar gällande GA4 så har kollegor i branschen skrivit flertalet helt fantastiska och heltäckande förklaringar och genomlysningar gällande ändringar och justeringar som krävs med en övergång till Google Anaytics 4.

  • Implementationsguide för Enhanced Ecommerce med GA4 har Simo Ahava beskrivit i den här artikeln (på engelska).
  • Möjligheten att radera data i kontot, skrivet av Krista Seiden, är väl dokumenterat i den här artiklen (på engelska).
  • Hur man implementerar Events med Google Analytics 4, av Simo Ahava, i den här artikeln (på engelska).