Dags för en mobilanpassad webbplats


Den 21:a april (idag) rullar Google ut en uppdatering av sitt sätt att ranka och organisera innehåll på Internet i sina sökresultat. Men bara i mobila enheter.

Det är inte raketforskning, utan handlar kort och gott om att sajter att behöver vara anpassade för mobilen. Glöm desktop och surfplattor, det är mobila sökningar som Google vill matcha med mobilanpassade webbplatser. Hur vet du om din webbplats är mobilanpassad enligt Googles riktlinjer? Testa din sajt med Googles mobilvänlighetstest och kontrollera Användbarhet på mobila enheter-rapporten i Google Webmaster Tools. Du hittar rapporten under Söktrafik som inloggad.

Googles verktyg för mobilanpassad hemsidan

Denna uppdatering som Google rullar ut påverkar endast din sajts synlighet på mobila enheter och har rullats ut globalt för alla språk. Uppdateringen gäller på sidnivå, dvs. om din webbplats inte är anpassad för mobila enheter, men du har skapat tre sidor som är mobilanpassade, så kommer dessa tre mobilanpassade sidor att påverkas av dagens uppdatering, på ett positivt sätt.

Har du redan en mobilanpassad webbplats kan jag rekommendera att du använder Google PageSpeed Insights och ser över laddningstiderna. Ett tips för att snabba upp laddningstiderna direkt, är att komprimera alla bilder som använder på sajten.

Missa inget som påverkar din digitala närvaro.
Gör som 300+ andra marknadsförare och få relevanta insikter direkt i din inkorg.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev – max ett utskick i månaden – med de senaste artiklarna, insikter och snabba uppdateringar du inte vill missa. Kort, relevant och fullt av värde för dig som jobbar med digital marknadsföring.


Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.