in SEO

Urvalet av försäkringsbolag i google.se

Urvalet av försäkringsbolag i google.se

Googles kvalitetstestverktyg har fått gå loss på några av de stora svenska försäkringsbolagens webbplatser och det visar att det är dags att få upp farten på deras sajter. Urvalsprocessen av försäkringsbolag var väldigt enkel: topp 5 webbplatser som rankade på sökningen ”försäkring” i google.se

De topp 5 försäkringsbolag som rankade vid tillfället (sökning i Stockholm, inkognitoläge med Chrome webbläsare) och ställs mot varandra är Folksam, Länsförsäkringar, Trygg-Hansa, Dina och Moderna Försäkringar. Googles testverktyg fick analysera respektive webbplats förstasida.

En sammanfattning av testresultatet

Försäkringsbolagens webbplatser är mobilvänliga (hurra!) och anpassade för besökare, oavsett enhet. Men hastigheten på mobila enheter är någonting som samtliga försäkringsbolag måste arbeta med, där Folksam tyvärr var sämst och Trygg-Hansa bäst. På stationär dator fick Länsförsäkringar, Trygg-Hansa och Dina ett ganska bra hastighetsresultat. Extra viktigt är det just nu att lägga fokus på hur webbplatserna presterar på mobila enheter då Google kommer att gå över till ett mobilt index.

Cachelagring i webbläsaren är någonting som samtliga bolag bör hugga tag i direkt, samt förminska HTML, JavaScript eller CSS och optimera bilder.

Försäkringsbolagens testresultat i detalj:

Folksam

Folksams testresultat

  • Aktivera komprimering
  • Utnyttja cachelagring i webbläsare
  • Ta bort JavaScript- och CSS-kod som blockerar renderingen från innehåll ovanför mitten
  • Förminska HTML
  • Optimera bilder
  • Förminska JavaScript

Länsförsäkringar

Länsförsäkringar testresultat

  • Ta bort JavaScript- och CSS-kod som blockerar renderingen från innehåll ovanför mitten
  • Utnyttja cachelagring i webbläsare
  • Undvik omdirigeringar från målsidan
  • Minska svarstiden från servern
  • Aktivera komprimering
  • Optimera bilder
  • Förminska JavaScript

Länsförsäkringar rankar med HTTP men hänvisar till HTTPS med 302

Länsförsäkringar rankar även i skrivande stund med HTTP-versionen av sin webbplats, men använder HTTPS vilket blir lite förvirrande i söket. Det finns en ompekning på plats, men detta sker med statuskod 302 (temporär ompekning) istället för 301. Kanske är det någon fiffig lösning och tanke bakom detta, men det känns högst oklart.

Trygg-Hansa

Trygg-Hansa testresultat

  • Ta bort JavaScript- och CSS-kod som blockerar renderingen från innehåll ovanför mitten
  • Utnyttja cachelagring i webbläsare
  • Förminska CSS
  • Optimera bilder
  • Förminska JavaScript

Dina

Dina testresultat

  • Ta bort JavaScript- och CSS-kod som blockerar renderingen från innehåll ovanför mitten
  • Utnyttja cachelagring i webbläsare
  • Förminska CSS
  • Förminska JavaScript
  • Aktivera komprimering
  • Optimera bilder
  • Förminska HTML

Moderna Försäkringar

Moderna Försäkringar testresultat

  • Ta bort JavaScript- och CSS-kod som blockerar renderingen från innehåll ovanför mitten
  • Utnyttja cachelagring i webbläsare
  • Optimera bilder
  • Prioritera synligt innehåll
  • Förminska JavaScript

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Write a Comment

Comment

    • Överlag så tror jag att de flesta företagssajter behöver fokusera på hastigheten i sitt nästa projekt. Googles mobila index lär inte se med blinda ögon på sajter som laddas långsamt.