Twitter är en favoritkanal för mig som följer med om dagarna på jobbet, hemma och semestern. Mitt nuvarande jobb som SEO-konsult fick jag via Twitter och sedan dess har det gett min arbetsgivare nya kunder, partners och utvecklat mig på ett sätt som jag inte kunde ana när jag registrerade mig för ett konto.
Twitter handlar inte bara om att engagera sig med andra människor utan också kunskapsöverföring. Det har blivit lite av en ersättningstjänst för den gamla RSS-läsaren Google Reader som blev nedlagd. Och med Twitter följer vi bloggaren, istället för bloggen. Men om vi har många intressen och följer många människor så kan Twitter snabbt bli svårt att följa och ganska snabbt kan man missa det som är riktigt intressant för oss. Därför är det viktigt att lära sig hur grunderna med att söka på Twitter. Så att vi kan bevaka våra intressen.
Vad gillar jag att läsa, prata om och dela på Twitter? Google Analytics. Istället för att behöva jaga rätt på alla tänkbara Analytics-konsulter som skriver på svenska för att följa, använder jag sökfunktionen. Jag söker:
”google analytics” lang:sv
Då letar Twitter upp tweets som innehåller ”google analytics” och är skrivna på (lang) svenska (sv):
Men alla använder inte Google Analytics, så jag kanske borde täcka upp med de som också pratar om webbanalys – oavsett verktyg.
”google analytics” OR ”webbanalys” lang:sv
Jag vill också följa #measure på Twitter, men vill verkligen inte se samma tweet om och om igen. Vissa analytiker får spinn på sina tweets och tar över hela sökningar, så vi behöver exkludera retweets (-RT) och fokusera på orginalen:
#measure -RT
När vi förstår grunderna kring hur sök fungerar på Twitter kan vi skapa riktigt intressanta bevakningar kring våra intressen. Vi behöver inte femton kolumner med Twitterklienter som TweetDeck eller Hootsuite för att hålla koll på vad som händer. Vi behöver bara skapa lite smartare sökningar.
Lämna ett svar