in Konverteringsoptimering

I min roll som konsult så har det hänt ganska mycket på den sista tiden. Dagtiden spenderar jag fortfarande på Curamando men nu, sedan ett par veckor tillbaka, på ett nytt kontor. I augusti förra året gick vi ihop med Conversionista för att kunna arbeta med de vassaste knivarna i konverteringslådan och nu när vi sitter under samma tak och delar samma kaffemaskiner fick jag chansen att sitta ner med Conversionistas grundare John Ekman för att suga åt mig lite av hans erfarenheter här på bloggen.

Öka mina konverteringarna!

– Jag antar att min första fråga är: Vilket är ditt främsta tips för att öka din konvertering?

Jag skulle säga att det är viktigaste tipset för att öka sin konvertering är att inte lyssna på tips.

– Okej hur menar du då?

Det finns massor av bloggar och checklistor och guider och Youtube-videos och gud-vet-vad som visar dig hur du med några enkla knep radikalt kan förbättra din konvertering. Problemet är att när man växlar in på det spåret så får man en massa falska förhoppningar om att det ska finnas quick wins och en massa lågt hängande frukter och plötsligt kan man komma upp till konvertering i världsklass bara genom att följa listorna. Vi ser ofta att det inte finns så mycket lågt hängande frukt att skörda. Den första skörden blir helt enkelt för liten, den andra skörden ännu mindre liksom den tredje och så vidare.

Det här brukar vi kalla för One Hit Wonder testing. Det går kanske bra i början eller till och med ett par gånger. Men det är väldigt beroende av en enda individ och det är extremt svårt att upprepa i längden, liksom på fler ställen i organisationen.

En konverteringsmetod

– Ja men om man inte kan följa enkla tips vad är det man ska göra istället då?

Du behöver en metod och en process. Ett systematiskt dokumenterat arbetssätt som du kan sprida i din organisation så att fler blir inblandade i optimeringsarbetet. Först då kan vi få en riktig hävstång på våra insatser.

– Vi har en SEO-metodik på Curamando, men hur ser en Conversionistametod ut?

Vi kallar vår metod för Optimization wheel eller optimeringshjulet. Det är inte viktigt exakt vilken metod man använder eller vad den heter men det finns ett par viktiga komponenter som ska finnas med.

Det första, mest självklara, är väl egentligen Data. Att man bygger sina hypoteser och optimeringsinsatser på observationer av faktiska användare och målgrupper. Inte att man sitter och gissar, litar på magkänslan och tittar på vad konkurrenterna eller  Spotify, Apple eller Amazon gör.

Den andra komponenten är Psykologi. Data svarar på frågan VAD det är som händer. Dina insikter i kunders beteenden och konsumentpsykologi svarar på frågan VARFÖR det händer. Data kan säga att de allra flesta hoppar av på steg 2 i vår registreringsprocess. Men inte förrän vi har gjort en beteendeanalys baserad på våra kunskaper i beteendedesign, kan vi förstå varför våra besökare väljer att lämna oss.

Slutligen behöver vi ett arbetssätt baserat på Experiment för att ta våra hypoteser och testa dom i verkligheten med våra verkliga kunder/användare/besökare. Det vanligaste verktyget här är A/B-testning men det finns också personaliseringsexperiment och andra sätt att experimentera.

– Hur många företag är bra på det här och jobbar med det konsekvent och regelbundet?

Bra fråga, och frågar man en konverteringsnörd som jag så säger jag såklart ”alldeles för få” eftersom jag tycker att många fler företag än idag borde jobba på det sättet.

Men försöker man nyansera svaret lite grann så skulle vi säga att ganska många ändå har börjat men att de har ganska mycket kvar att göra. Det är vanligt att man investerar i verktyg och kanske också personer som ska köra verktygen men att man investerar för lite i just kompetens, processer och metoder. Så de här personerna får inte ut maximalt av de verktyg som man har satsat sin budget på.

Just därför som vi har startat utbildningsprogrammet Conversion Manager, där vi delar kunskap och alla de praktiska handgrepp som behövs för att ta ett optimeringsprojekt från start till mål.

En utbildning i konverteringsoptimering

– Om mina läsare är nyfikna på att slipa sin egen konverteringskniv, förklara vad utbildningen handlar om.

Det är en kurs där man jobbar hands-on med sin egen sajt eller app och går igenom alla de steg som krävs. Slutmålet är att man ska ha ett A/B-test live vid slutet av kursen.

Många tycker också att det är väldigt givande att träffa ett gäng med andra optimeringsentusiaster och utbyta erfarenheter med dem.

Och det har varit lyckat – vi har utbildat över 300 personer under de snart 5 år som gått.

– På vilket sätt kan utbildningen göra skillnad för den som går den?

För det första så känner de sig mindre ensamma på jobbet. Det finns tydligen andra som har samma utmaningar. Det är något som vi ofta får höra.

För det andra så får man en trygghet i sin kompetens och kan känna att man kan stå på sig internt och fajtas för sina idéer.

Att planera sina tester

– Du säger att ett vanligt problem är att man litar på tips istället för att ha en metod. Här känner jag mig träffad, tyvärr. Men finns det några andra vanliga problem du kan peka på?

Ett annat vanligt problem är att när företag försöker skala upp sitt experimenterande så går man all-in på det som brukar kallas för Testing Velocity, det vill säga hur många tester som man kan trycka igenom i en viss tidsperiod. Först köper man ett testverktyg och sätter det i händerna på organisationen och sen försöker man göra så många tester som möjligt.

Men med ett sånt enögt fokus skapar man ett fantastiskt maskineri för skit in-skit ut. Utfallet blir aldrig bättre än vad man stoppar in i maskineriet.

Vi brukar kalla det här för Alibi Testing.  Man kan liksom checka av A/B-testning från listan av saker som man ska göra. Men man ger det inte tillräcklig med kärlek och uppmärksamhet för det faktiskt ska producera bra resultat Det blir bara ett alibi.

Därför måste företag också investera i det som kallas för Win Rate. Win rate är andelen av de experiment du gör som faktiskt blir vinnare. Det vill säga hur ofta du i genomsnitt lyckas producera en ny vinnare när du testar din nya hypotes. Och det är viktigt att ha en genomarbetad och strikt metod för att komma fram till och prioritera sina hypoteser. Och kopplar man ihop det med hög testhastighet då får man verkligen till ett vinnande koncept.

Vi skulle säga att man aldrig ska göra bara en av sakerna.  Du måste ha BÅDE hög testhastighet och hög hypoteskvalitet. Vi brukar kalla det här för Double Loop-testing.

Du har en loop som du går igenom kanske en gång i månaden, varannan månad eller en gång i kvartalet då du jobbar noggrant och går på djupet med dina hypoteser och skapar en backlog. Sen kopplar du in testmaskineriet i den andra loopen och exekverar dina tester med högsta möjliga hastighet. Först då är du igång och bygger kunskap på allvar.


Tack John för att du tog dig tid att svara på mina frågor! Och nu när vi sitter under samma tak vore det på sin plats att mina läsare får 10% rabatt om de vill gå Conversion Manager utbildningen (hänvisa till den här posten om ni ska gå utbildningen).

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.