Google AdWords-tips för SEO

Under förra helgen så genomförde jag ett test med Google AdWords för att se om det hjälper SEO-arbetet eller inte. Ibland kan man sitta i SEO-projekt där man inte kan använda sig av Google Webmaster Tools för att skicka signaler till sökmotorn om vilka sidor som ska in i sökresultatet, eller så är webbplatsen man har skapat nytt innehåll för väldigt gammal och har inte fått nytt innehåll på lång tid.

Om sökmotorn har fått lära sig att en webbplats inte uppdateras, eller uppdateras väldigt sällan, så kommer ”spindlarna” som indexerar allt innehåll på webben att komma vid färre tillfällen än en webbplats som uppdateras ofta. Om så är fallet kan du använda Google AdWords för att indexera sidor – utan någon faktisk kostnad!

Mina påhittade sökord blev ”plubbabba” och ”ziubbabba”. Det som tog mest tid när jag satte upp det här indexeringstestet var att hitta sökningar där Google INTE föreslog en annan sökning.

Google AdWords annonser som indexerar

En Google AdWords-annons som inte visats, ser ändå till att landningssidan som används i annonsen blir indexerad och dyker upp i det organiska resultatet.

Google AdWords indexerar sidor till sökresultatet

Mitt Google AdWords-tips för SEO är att skapa annonser för nytt innehåll, eftersom sidorna indexeras snabbt utan att annonserna visas – därmed ingen kostnad.

Nedan: Google AdWords annonserna för mitt indexeringstest. Ingen annons har visats.

Annonser i Google AdWords

Det här indexeringstestet med Google AdWords tog mina sidor, som inte länkades från något annat håll än annonserna, in i sökresultatet på cirka ett dygn.

Hur kan du då använda detta Google AdWords-tips för SEO om du har lagt upp en sida som handlar om och ska visas för exempelvis ”Begagnade bilar i Stockholm”? Givetvis ska du inte annonsera på ”begagnade bilar” vilket kommer visa din annons (eftersom detta är en vanlig sökning på Google) och du kommer få betala för besökarna. Du kan använda ett enda sökord till din Google AdWords-annons och använda ett sökord som inte används. Kanske ”bägagnida billar”? Du förstår tanken.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

6 svar till ”Google AdWords-tips för SEO”

  1. Profilbild för Tobias Sjösten

    Stiligt!

    Det skulle vara intressant också att mäta skillnaden mellan en länkad sida på en ny domän och detsamma med en AdWords-annons. Kanske för en kommande helg? :)

    1. Profilbild för Per Pettersson

      Lite av ett test vilken som indexeras snabbast?

      1. Profilbild för Tobias Sjösten

        Exakt. Hur mycket snabbare sidorna indexeras med en AdWords-annons.

        1. Profilbild för Per Pettersson

          Beror mycket på webbplatserna som länkas, men det skulle vara kul att göra ett ärligt försök. Noterat! :)

  2. Profilbild för Victor Kaugesaar

    Du kanske har testat. Men tanken har slagit mig, du tror inte att Google Chrome används för att indexera sidor?

    1. Profilbild för Per Pettersson

      Förbaskat spännande OM det skulle vara så. Jag måste faktiskt testa, eller har du tid?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.