Under förra helgen så genomförde jag ett test med Google AdWords för att se om det hjälper SEO-arbetet eller inte. Ibland kan man sitta i SEO-projekt där man inte kan använda sig av Google Webmaster Tools för att skicka signaler till sökmotorn om vilka sidor som ska in i sökresultatet, eller så är webbplatsen man har skapat nytt innehåll för väldigt gammal och har inte fått nytt innehåll på lång tid.
Om sökmotorn har fått lära sig att en webbplats inte uppdateras, eller uppdateras väldigt sällan, så kommer ”spindlarna” som indexerar allt innehåll på webben att komma vid färre tillfällen än en webbplats som uppdateras ofta. Om så är fallet kan du använda Google AdWords för att indexera sidor – utan någon faktisk kostnad!
Mina påhittade sökord blev ”plubbabba” och ”ziubbabba”. Det som tog mest tid när jag satte upp det här indexeringstestet var att hitta sökningar där Google INTE föreslog en annan sökning.
En Google AdWords-annons som inte visats, ser ändå till att landningssidan som används i annonsen blir indexerad och dyker upp i det organiska resultatet.
Mitt Google AdWords-tips för SEO är att skapa annonser för nytt innehåll, eftersom sidorna indexeras snabbt utan att annonserna visas – därmed ingen kostnad.
Nedan: Google AdWords annonserna för mitt indexeringstest. Ingen annons har visats.
Det här indexeringstestet med Google AdWords tog mina sidor, som inte länkades från något annat håll än annonserna, in i sökresultatet på cirka ett dygn.
Hur kan du då använda detta Google AdWords-tips för SEO om du har lagt upp en sida som handlar om och ska visas för exempelvis ”Begagnade bilar i Stockholm”? Givetvis ska du inte annonsera på ”begagnade bilar” vilket kommer visa din annons (eftersom detta är en vanlig sökning på Google) och du kommer få betala för besökarna. Du kan använda ett enda sökord till din Google AdWords-annons och använda ett sökord som inte används. Kanske ”bägagnida billar”? Du förstår tanken.
Lämna ett svar