Kategorier
Konverteringsoptimering

Vilket A/B-test verktyg är bäst – för dig?

En av Conversionistas vanligaste frågor är “Vilket A/B-testverktyg rekommenderar ni?”. Det finns redan flera artiklar där ute med titlar som “De 23,5 bästa A/B-testverktygen 2020” och även om de kan vara både väldigt bra och informativa, så blir det inte alltid lättare att välja verktyg ändå. Jämförelser i form av checklistor över vilka funktioner som finns i olika verktyg är inte heller alltid vad man egentligen behöver. För är det verkligen verktyget med flest funktioner och features man bör välja?

Skrivet av Elin Ledenvik på Conversionista. Det här är en A/B-testartikelsserie i tre delar.

I denna bloggpost kommer du inte att få en jämförelse av alla de verktyg vi testat och få reda på vilket av dessa som är Rätt Verktyg™. Det kommer snarare handla om hur du går tillväga för att välja ett verktyg som passar dina behov.

Men först, vad gör ett A/B-testverktyg och vad är skillnaden mellan olika verktyg?

Vad gör ett A/B-testverktyg?

Ett A/B-testverktyg har tre grunduppgifter:

  1. Slumpa besökare till de olika varianterna och se till att de stannar i samma variation under hela testet
  2. Anpassa användarupplevelsen genom att till exempel manipulera innehåll eller omdirigera besökaren till en annan sida
  3. Spåra beteende och resultat

Men det finns ju kanske 80 + verktyg där ute, vad är då skillnaderna?

Oftast är det inte (super)stor skillnad mellan verktygen. De flesta fungerar på samma sätt och erbjuder ungefär samma saker. Några saker som kan skilja sig är saker som pris, statistikmotor och tilläggstjänster.

En av de viktigaste egenskaperna när det kommer till hur verktyget kommer att upplevas och användas är hur lättanvänt gränssnittet känns. Men det är också en av de saker som är mest subjektiva, eftersom det beror på vad användaren har för tidigare erfarenhet och preferenser. Vissa verktyg kan kännas mer intuitiva för användare som vill kunna använda verktyget utan att behöva kunna något om kod, medan andra är mer anpassade för mer tekniska användare.

Så hur väljer jag?

Det viktigaste är faktiskt inte hur du väljer eller vilket du väljer, utan ATT du väljer ett verktyg och har möjlighet att komma igång. Men för dig som vill känna att du gjort en bra analys innan du väljer ett dyrt verktyg kan du följa dessa tips.

Definiera era förutsättningar och behov

Till att börja med bör du kartlägga vilka specifika behov ni har och definiera vilka features ni faktiskt kommer att behöva. Här är några frågor ni kan ställa till er själva:

1. Vad ska ni testa?

Försök att summera er generella plan för testning. Det kommer att hjälpa er att få en överblick över de grundfunktioner som verktyget behöver ha.

  • Var vill ni testa? Kommer ni att fokusera på att testa på er webbsida, eller också i en mobil app?
  • Vilka typer av ändringar vill ni kunna göra? Behöver ni en server-side lösning?*
  • Vilka typer av tester behöver ni kunna köra? A/B/n, multivariata tester, split-tester?
  • Kommer ni testa på en eller flera sajter?
  • Har ni specifika behov när det gäller targeting och tracking som måste gå att sätta upp? Specifika målgrupper?

*Server-side testning
Det vanligaste är att ett A/B-testverktyg ändrar saker “Client side”, det vill säga att ändringarna görs när sidan laddas i besökarens webbläsare, med hjälp av javaScript. En del verktyg ger dig också möjligheter att testa server-side, det vill säga möjlighet att ändra sådant som måste ändras på servern innan det når webbläsaren, till exempel priser och ändringar på produktnivå. Andra verktyg erbjuder möjligheter att testa i mobila applikationer. Server side testning har några stora fördelar som bättre sajt performance och eliminering av den ökända “flicker-effekten”.

2. Vem kommer att vara inblandad?

Titta på allt som har att göra med folk som ska vara inblandade i testningen och behov relaterat till det. Det kommer att ge dig en överblick över de administrativa möjligheterna som behövs samt vilken nivå av teknikalitet som är lämplig.

  • Hur många användare måste verktyget tillåta?
  • Vill ni ha möjlighet att definiera olika roller och access-nivåer?
  • Vem kommer att sätta upp testerna i verktyget och vad har de för tekniska kunskaper och tidigare erfarenhet?
  • Vem kommer att utveckla tester och hur mycket tillgänglighet har de? I vilken utsträckning kan en utvecklare hjälpa till?
  • Om ni har begränsade utvecklingsresurser kanske server-side testning inte är ett alternativ till exempel.

3. Vilka andra tekniska möjligheter och begränsningar har ni?

Finns det andra aspekter när det kommer till organisation och nuvarande setup som kan påverka beslutet?

  • Har ni redan ett verktyg implementerat? Hur svårt är det att få ett nytt verktyg godkänt och implementerat? Kommer det vara billigare/enklare att behålla verktyget ni redan har?
  • Måste legal eller IT godkänna valet?
  • Vilken setup kommer att krävas?

4. Vilka features förväntar ni er av ett A/B-testverktyg?

Vissa verktyg erbjuder personaliseringsfunktionalitet, andra har verktyg för planering och idésamling och så vidare. Vissa plattformar inkluderar också andra features såsom heatmaps, scrollmaps och session recordings, men du kan också välja att ha ett separat verktyg för dessa funktionaliteter.

Vill ni ha andra features än klassisk A/B-testning? Vilka?

5. Vilka integrationer ska vara möjliga?

Titta på vilka integrationer som ni vill kunna lösa:

  • Hur kommer ni göra er analys? Använder ni Google Analytics, Adobe Analytics eller något annat verktyg? Kanske vill ni också kunna exportera data?
  • Vill ni ha möjlighet att importera tredjeparts-data in i A/B-testningsverktyget, till exempel audience segment från en databas eller data warehouse?
  • Vilka andra verktyg använder ni som ni kanske vill kunna integrera?
  • Behöver ni ett specifikt API?

6. Hur kommer era supportbehov se ut?

Fundera över vilken nivå av support tror du att ni kommer att behöva och vilken typ av support ni föredrar.

  • Vill ni kunna ringa, maila eller chatta?
  • Vill ni ha en dedikerad kontaktperson?
  • Är dokumentation och guider viktiga?

7. Gör en estimering av trafik och budget

Försök att uppskatta mängden trafik som ni kommer att testa på. Hur mycket testning vill ni göra i ett idealfall och vad är rimligt att tro att ni kommer att uppnå? Om ni har testat förut kan du titta på det genomsnittliga antalet besökare per experiment och multiplicera det med det antal tester du tror att ni kommer att köra under ett år.

Estimerad trafik = Genomsnittligt antal besökare per experiment * estimerat antal experiment per år

Har ni en budget? Försök göra en uppskattning av vad ni kan betala för ett verktyg och fortfarande få return on investment, givet mängden tester ni kommer att köra.

I genomsnitt kommer 3/10 tester vara vinnare, men kom ihåg att ni också kommer att spara pengar på att inte implementera idéer som ledde till lägre konverteringsgrad. Kommer pengarna ni tjänar/sparar i och med era experiment vara tillräckligt för att täcka verktygets kostnad?

Gör en kravlista

Genom att svara på frågorna ovan så borde du nu kunna göra en kravlista. Att dela upp den i need-to-haves och nice-to-haves är rekommenderat, eftersom inte alla funktioner och features kommer att vara lika viktiga.

Fastna inte i att vilja ha en massa häftiga funktioner om ni inte vet att ni kommer att använda dem.

När du har en kravlista så kan du börja titta på checklistor för olika verktyg och se vilka verktyg som har de funktioner ni behöver.

Om du behöver inspiration är dessa några vanliga A/B-testverktyg:

  • AB Tasty
  • Adobe Target
  • Convert
  • Google Optimize
  • Kameleoon
  • Maxymizer
  • Monetate
  • Omniconvert
  • Optimizely
  • VWO
  • Webtrends Optimize

Ett sista råd…

Oavsett vilket verktyg du väljer är det vanligt att man blir frustrerad på verktyget under implementationsfasen. Det är (tyvärr) en del av implementationsprocessen att behöva kämpa med att få verktygen godkänt av andra avdelningar, lägga det i kö hos utveckling, försöka jaga någon hos verktyget för att lösa sajt-specifika utvecklingsproblem, få all tracking på plats, svära över att Google Analytics-integrationen inte fungerar etc. Fortsätt andas. Passa på att boka en kurs i meditation och se det som en chans till personlig utveckling. Och dröm om vilka tester ni ska köra igång när verktyget ääääntligen är på plats. Kom ihåg! Du är inte ensam!

Ok, jag kanske överdriver, men var beredd på att det kan ta tid och energi.

Och dröm om vilka tester ni ska köra igång när verktyget ääääntligen är på plats. Kom ihåg! Du är inte ensam!

Om du inte redan har det är detta rätt tidpunkt att se till att ni har en process på plats för att kunna köra kontinuerlig testning och prioritera de idéer som har mest potential.

Slutsats

Mäh, kan du inte bara säga vilket vi ska välja istället?

Svaret är att det egentligen inte spelar roll vilket verktyg du väljer, det viktigaste är hur (och att) du använder verktyget. Därför är det viktigt att utgå från just era behov. Börja hellre litet och se till att komma igång, istället för att köpa det dyraste verktyget och låta det ligga oanvänt i ett digitalt hörn.

Försök att välja något som du tror är smidigt att använda för dig och ditt team snarare än det som har mest avancerade funktioner. Framför allt, se till att komma igång med testandet och få till en bra process. Det är trots allt processen för A/B-testning och inte verktyget som är viktigast!

Skrivet av Elin Ledenvik på Conversionista. Det här är en A/B-testartikelsserie i tre delar.

Av Per Pettersson

Per brinner för att hjälpa företag få ut det mesta av den digitala världen. Senior konsult (manager) som gillar att föreläsa och sprida kunskap om digital marknadsföring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.