Efter två intensiva veckor med både engagemang hos kund och föreläsningar inom inbound marketing och SEO på Berghs School of Communications och sökmotoroptimering på IHM Business School så känner jag att en post sitter på plats då jag tjatar om vikten att googla när jag är ute och föreläser eller håller i företagsutbildningar.
Google har utvecklats
Det handlar inte bara om sidor och annonser längre i Googles sökresultat. Under lång tid har vi pratat om vikten av lokal sökmotoroptimering och ibland snöat in på tillfälliga sidospår som Google Authorship och Authorrank (jag är skyldig). Funktioner och utvecklingar av Googles sökresultat testas konstant, lanseras i full skala men försvinner sedan av olika anledningar.
Oavsett om du arbetar med företagets webbplats eller inte är det kritiskt att du faktiskt googlar kring er produkt, tjänst och varumärke. Det är svårt att hålla koll på alla tusentals sökningar som sker varje sekund på Google, men tillsammans kan man hålla sig uppdaterad och arbeta reaktivt när någonting händer.
Den klassiska produktsökningen som i dagsläget visar annonser med produktbilder och prissättning följt av textannonser och sedan optimerade sidor i det så kallade ”organiska söket” behöver inte se ut så här i morgon. Inte ens om två timmar. Annonsering kan påbörjas, avslutas och det kan finnas lokala resultat (rent geografiskt, nära din fysiska position) som introduceras på en googling:
Google fortsätter att utvecklas
Den stora sökmotorgiganten Google är långt ifrån klar med utvecklingen av sin sökmotor vilket sätter hög press på oss konsulter som arbetar med sökresultaten. Det som fungerar och visas i dag kan vara helt förändrat i morgon.
Google har för ett fåtal dagar sedan gått ut med att de tar bort en funktion i sitt verktyg, Search Console, där man kan hjälpa Google förstå vilka sidor som inte är tänkta att visas vid varumärkessökningar. Om du googlar ett varumärke så kommer en välstrukturerad webbplats att visa ett antal undersidor (nedan: Logga in, Bilförsäkring m.fl.). Dessa undersidor är ibland lite tokiga och kan visa gamla, populära men inaktuella, kampanjsidor.
Du vill undvika att lista en gammal kampanj vid en googling som endast kommer förvirra din besökare och framtida (förhoppningsvis) kund.
Google har också under året samtidigt minskat transparensen för hur ofta man söker efter någonting, genom att endast visa korrekt sökvolymsdata för AdWordsannonsörer. Om du inte spenderar stort i Googles annonsnätverk, får du inte tillgång till korrekt sökvolymsdata, vilket är tråkigt då just transparensen kring hur vi googlar ofta är den initiala romansen för marknadsförare som vill dyka in i våra sökbeteenden och optimera för sökmotorer.
Googla det egna varumärket, produkterna och tjänsterna – minst en gång i månaden. Det försöker jag tjata in hos alla som går en YH-utbildning.
Lämna ett svar