Optimera ditt innehåll med Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools är ett kraftfullt verktyg som SEO:are, webmasters och webbanalytiker arbetar med för att ställa in, förstå och optimera sin webbplats. Det är väldigt enkelt att komma igång och verifiera Google Webmaster Tools för att sedan ställa in hur webbplatsen ska visas, tolkas och hur vi kan felsöka för att ge våra besökare en så optimal upplevelse på vår webbplats som möjligt.

Optimera ditt innehåll med Google Webmaster Tools

Hur kan vi då arbeta med Google Webmaster Tools för att optimera vårt innehåll?

Vi skulle kunna arbeta med verktyget på en veckobasis, då har vi hyfsat med data utan att vi tittar på en ocean av det. Arbetar vi med en stor webbplats kan det vara väldigt påfrestande att sitta och strukturera och tolka allt i Google Webmaster Tools. Så vi gör det lite enklare för oss och tittar på den senaste veckan. Glöm inte att de två senaste dagarna inte är färdigbehandlade eller presenterat i verktyget. Så bli inte förvirrad att du inte kan se vare sig i dag, i går eller förrgår. Navigera till Search Traffic > Search Queries och byt sedan vy, With change, så ser vi om vårt innehåll förändrats till det sämre eller det bättre:

Förändringar kring innehållet som visas i Webmaster Tools

Webmaster Tools visar oss förändringar kring impressions, clicks, CTR och average position. All denna data sjunker och stiger som oftast på grund av varandra. För om en sida får sämre placering i sökresultatet så kommer mest troligt visningarna, klicken och CTR:en (click through rate) att sjunka.

Vi kan använda rapporten för att identifiera vilka sidor som presterar dåligt och som behöver vår hjälp. Det går också att sortera efter specifika förändringar, exempelvis kring våra positioner i sökresultaten:

Google Webmaster Tools sorterat efter positioner i sökresultaten

Använd rapporten och datan till att optimera ditt innehåll. Sökningar som presterar dåligt – hur ser landningssidan ut? Säljer titeln in sidan? Är innehållet så bra som det kan vara? Pratar vi om produkten som ska positionera sig i sökresultatet eller använder vi våra egna ord och vackra synonymer?

Tips! Du kan länka Webmaster Tools med Google Analytics och få denna sökordsrapport direkt i ditt Analytics-konto.

Google Webmaster Tools är ett bra verktyg som till viss del ersätter den sökordsrapport vi tidigare såg och arbetade med i Google Analytics. Om du inte har en budget för att köpa in programvara eller tjänster för att få en uppfattning om hur optimerat ditt innehåll är och vilka positioner du har i sökresultaten, så är det här verktyget för dig.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.