Vad är Google AuthorRank?

I början av 2013 så blev jag bokad till IDG Campus för att prata om Google AuthorRank och authorship markup. Då, var det någonting som var högst intressant för journalister och offentliga personer. Nu, är det inget som går att använda. Men låt mig få börja med att förklara vad Google AuthorRank och authorship markup var.

Då Google AuthorRank/authorship markup inte längre är någonting som visas i sökresultaten eller påverkar positionerna/synligheten i söket så är det rekommenderat att istället använda sig av markup som finns på schema.org

En föreläsning på IDG Campus om authorship/authorrank

Juni 2011 och Google går ut med deras stöd för authorship markup. En idé om att länka samman personer med innehåll, att sätta ett ansikte på sidorna i sökresultaten.

Eller ”find great content from great authors” enligt Google.

Redan 2005 lämnade Google in ett patent, då under namnet AgentRank, som handlade bland annat om hur man länkar ihop individer med publicerat innehåll och att dessa personers närvaro online ska påverka hur innehåll rankas i sökresultatet. Och för att bland annat göra detta, introducerar man Google+, som LinkedIn och Facebook – fast utan någon större tillströmning av användare.

Idén var att en person kan publicera innehåll över flertalet webbplatser och visa det under ”Bidrar till”-delen på Google+. Om varje artikel eller hela den egna webbplatsen länkade tillbaka till Google+profilen, så finns var allt verifierat och klart.

Resultatet av Google Authorrank

Vid sidan av artiklarna i sökresultaten visades nu författarens namn och profilbild.

Authorship markup fungerade för personer men också för varumärken. Rel=author och Rel=publisher var kodsnutten som vi behövde lägga på minnet och använda oss av. Men, som inte längre finns.

Missbruket av den enkla verifieringen ledde till att offentliga profiler med fejkade Google+ profiler visades som författare till bloggposter om betting, sport och allt mellan himmel och jord.

Ett sökresultat i början av 2023 påminner visuellt om Googles tidigare försök med authorship markup. Men istället så är domänen avsändaren och faviconen har ersatt profilbilden.

Dina alternativ är enkla. Se till att använda markup från schema.org för att ge mer detaljerad information till sökrobotar. Släng sedan ihop en favicon som representerar varumärket, dig själv eller företagets färger.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.