Kategorier
Föreläsningar

Vad är Google AuthorRank?

I början av januari så blev jag inbjuden till IDG Campus för att prata om Google AuthorRank och authorship markup. Så varför står en SEO-specialist på IDG och pratar om AuthorRank? Det kan väl inte höra till SEO-arbetet? Jo, det tycker jag verkligen att det gör. Låt mig få börja med att förklara vad Google AuthorRank och authorship markup är.

Uppdaterat 2016: Google AuthorRank/authorship markup är inte längre någonting som visas i sökresultaten eller påverkar ens positioner i söket. Google rekommenderar fortfarande att man märker upp författare till inlägg, men det finns ingen riktig effekt av arbetet.

Den 7:e juni 2011 meddelar Google deras stöd för authorship markup. En idé om att länka samman personer med innehåll – att sätta ett ansikte på sökresultatet. Eller ”Find great content from great authors.” som Google själva sa.

Google AuthorRank
Hos IDG för att prata om Google AuthorRank.

Redan 2005 lämnade Google in ett patent, då under namnet AgentRank, som handlar bland annat om hur man länkar ihop individer med publicerat innehåll och att dessa personers närvaro online ska påverka hur innehåll rankas i sökresultatet. Därav Google+. Den perfekta grunden i ditt digitala jag länkat till sidor där du bidrar med innehåll.

Idén är att en person kan publicera innehåll över flertalet webbplatser och visa det under ”Bidrar till”-delen på Google+. På varje artikel eller den egna webbplatsen länkar man tillbaka till sin Google+profil. Med denna tvåstegsverifiering så får upp sin profilbild vid sidan av sökresultatet. Så varför ska man som SEO-konsult inte glömma bort Google AuthorRank? CTR. Click Through Rate.

Du gör en sökning på Google och får ett resultat. Kommer du att titta och kanske till och med klicka på det resultatet som visar personen bakom innehållet? Jag tror det. Vissa säger att det är så, andra tror att det här är bortkastad tid. Men om sanningen ska fram så är vi enkla människor och reagerar på allt som sticker ut. Så att vara tidig med implementeringen av Google AuthorRank – authorship markup, har sina fördelar.

Att implementera authorship markup går jag igenom i presentationen nedan.

Authorship markup fungerar för personer men också för varumärken. Rel=author och Rel=publisher är kodsnutten som vi behöver lägga på minnet.

Nu ska du inte bli rädd och tänka ”jag har inte tid för Google+, så det här kommer sänka mina artiklar synlighet i sökresultatet”. AuthorRank kommer att hjälpa dig som är aktiv och skapar engagemang. Inte straffa dig som vägrar Google+. Och som alltid, är det bara att testa sig fram. Implementera, analysera och se om authorship markup fungerar för dig.

Av Per Pettersson

Per brinner för att hjälpa företag få ut det mesta av den digitala världen. Senior konsult (manager) som gillar att föreläsa och sprida kunskap om digital marknadsföring. Läs mer här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.