Kategorier
Digital marknadsföring

Hemsida med Google My Business

Google My Business är plattformen för lokala företag att hantera sina platser i Googles lokala sök/kartsök med möjligheten att ladda upp bilder, öppettider, kontaktuppgifter och mer. Genom att verifiera sitt företag med Google My Business, vilket är kostnadsfritt, kan man justera den information som presenteras i det organiska söket (när du letar på google.se) och det lokala söket (när du letar på maps.google.se). Ofta så finns det ett samspel mellan det organiska och lokala söket, vilket ökar möjligheten till att ditt företag visas när man letar efter en lokal leverantör.

Skapa en hemsida med Google My Business.

Skapa en hemsida med Google My Business

Google har öppnat dörren för att hjälpa företag som inte sitter på en stor budget att ta klivet in i den digitala världen. Nu erbjuds verifierade företag (det krävs alltså en fysisk adress) att kostnadsfritt skapa en hemsida med My Business. Jag tänkte ta tillfället i akt och belysa fördelar, nackdelar och komma med min egen rekommendation för dig som har funderingar på att skapa en webbplats med Google.

Vad får man?

Hemsidan blir en så kallad ”one-pager”, vilket betyder att du fyller i all information för att presentera företaget och alla tjänster på samma sida. Inga menyer, kategorier eller extra sidor kan läggas till. Mallen har en ganska enkel uppbyggnad med företagsnamn, en call-to-action, t.ex. ringa in till företaget, möjligheten att visa upp ett antal egna bilder, en karta och kontaktuppgifter.

Hemsida med Google My Business

Hemsidans adress blir dittforetag.business.site om du inte väljer att köpa ett eget domännamn via Google. Men innan du springer iväg och köper en domän till din Google My Business-hemsida vill jag att du läser min rekommendation längre ned på sidan.

Fördelar med Google My Business

  1. Hemsidan är gratis
  2. Hemsidan är responsiv, vilket betyder att den anpassar sig efter besökarens enhet
  3. Hemsidan kan hanteras via en mobiltelefon
  4. Hemsidan kan användas för att annonsera med Google Adwords

Nackdelar med Google My Business

  1. Hemsidan består av endast en sida för all information
  2. Hemsidans meta title och description (det som visas i Google när man söker sig fram till webbplatsen) kan inte optimeras
  3. Hemsidan kan inte använda Google Analytics
  4. Hemsidan kan endast ha en (1) call-to-action
  5. Hemsidan saknar delningsknappar till sociala medier

Min rekommendation

Att skapa en webbplats med Google My Business är ganska smärtfritt och riktat mot företag som idag inte har en egen hemsida. Om du inte har budget så är det en riktigt bra lösning som endast kommer kosta dig lite tid för att sätta upp och fylla med relevant information. Användingen och utformningen av sajten är väldigt begränsad, men det är trots allt gratis. Saknar du budget tycker jag att du ska köra – direkt.

Om du redan har en webbplats så kan en ytterligare sida, under ett annat domännamn, både skapa förvirring hos kunderna samt orsaka sina egna problem när ändrade öppettider, utbud och information måste ändras på flera olika sajter. Jag skulle inte rekommendera att skapa ytterligare en webbplats.

Har du däremot ett problem med det egna varumärket kan Google My Business vara ett strategiskt korrekt beslut att använda. Är det andra sajter i Google som syns på ditt varumärke, är ytterligare en egen webbplats möjligheten att ta större del av sökresultatet och åtminstone peta bort en (1) konkurrent som försöker stjäla dina kunders uppmärksamhet och klick.

Läs mer och skapa din sida hos Google.

Av Per Pettersson

Senior SEO Manager och team lead på Curamando (ARC). Använder bloggen för att förklara koncept, visa på möjligheter och skapa förutsättningar till ett effektivare arbete kring digital tillväxt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.