Kategorier
Google Analytics

4 Google Analytics-appar för iPhone

Det finns en del iPhone-appar för dig som vill hantera Google Analytics on-the-go. Men tyvärr är många av dem alldeles för dåliga för att ens få nämnas i en artikel. Jag har fokuserat på 4 Google Analytics-appar för iPhone som kan vara värda din tid och en peng. De appar jag har tittat på efter min rensning bland alla alternativ som finns är AnalyticsPro, Analytics, Analytics och Analytiks. Kreativa namnval, jag vet.

Den här sidan uppdaterades juni 2018; det finns alternativ, men jag rekommenderar Google Analytics officiella app för iPhone (även tillgänglig för iPad).

Google Analytics-appen

Google har en egen, officiell, app för att hantera Google Analytics-data som jag  rekommenderar. Användargränssnittet är inte det bästa, men stor del av den data som är intressant finns tillgänglig. Till exempel om du vill snabbt vill se hur kampanjer och annonsering presterar.

AnalyticsPro för iPhone

AnalyticsPro var min favorit när det kom till att hantera Google Analytics on-the-go. Appen hanterade domäner och profiler på ett smidigt sätt och tog fram den data man antagligen var ute efter på språng. Appen kostar 40 SEK. Den data som appen hanterade kunde du nästan alltid gräva ner djupare i.

Analytics

Analytics är var en bra app som kostade 49 SEK men hade inte riktigt samma funktionalitet som ovanstående app. Förutom aningens sämre funktioner och gränssnitt var det dessutom lite dyrare.

Analytics #2

Heter egentligen Analytic i iTunes App Store och är en gratis app. Eftersom den är gratis så är informationen man får inte så vidare djupgående, tyvärr. Men om du är nyfiken på vilka sökord som genererat trafik och vilka trafikkällor som är aktuella, så räcker det med detta alternativ.

Analytiks

Appen som var gratis och nu kostar 22 SEK inte längre finns. Lite förvånad blir jag över att Analytiks helt plötsligt börjat kosta pengar då denna app och den Google Analytics-data som man får är extremt grundläggande. Allting presenteras i form av infografik och grafer som man inte kan gräva vidare i. Datan som presenteras, presenteras snyggt men alldeles för lite. Det här app-alternativet har jag mest tagit med eftersom när det lanserades blev lite omtalat i sociala medier. Men då var det också gratis. Och tyvärr har den inte utvecklats till det bättre sedan lansering.


Ingen av apparna är ett alternativ till webbversionen av Google Analytics, men för lite snabb data under ett pågående möte eller kanske på bussen efter att en kollega har släppt en nyhet på företagsbloggen så är min rekommendation alternativ ett i min lista. Tänk på att priserna som anges i artikeln kan ha ändrats.

Av Per Pettersson

Senior SEO Manager och team lead på Curamando (ARC). Använder bloggen för att förklara koncept, visa på möjligheter och skapa förutsättningar till ett effektivare arbete kring digital tillväxt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.