Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för att mäta, analysera och komma fram till vad som behövs förbättras med webbplatser. Men eftersom verktyget är gratis och relativt enkelt att komma igång med så är det ganska vanligt att man inte tar de nästa stegen förrän man tvingas till det. Var inte nöjd med att bara samla in besöksdata. Här är 4 sätt för dig att få ut mer av Google Analytics.
Sätt upp ett mål
Den vanligaste missen jag stöter på när jag tittar på ett Google Analytics-konto är den totala avsaknaden av målmätning. Varje webbplats har ett syfte och utan att definiera hur och varför detta mäts, vet vi inte om webbplatsen är en guldgruva eller en sopptipp. Under Admin > Goals blir du pedagogiskt guidad genom tre (3) steg för att sätta upp ditt mål. Glöm inte att testa ditt mål på din test-vy först!
Titta in på din egen data
Se till att exkludera dig själv och dina kollegor från insamlingen av data. Du vill inte rapportera till marknadschefen att den nylanserade produktens manual laddas ner 100 gånger i vecka och att det måste finnas ett stort tryck för den nya produkten – när det egentligen är supportavdelningen som laddar ner manualerna för att lära sig produkten.
Integrera SEO-data med din webbanalys
Länka ihop ditt Google Webmaster Tools-konto med din Google Analytics-data. Webmaster Tools ger dig inte bara livsnödvändig information som vilka sidor du slarvat bort eller vilka länkar som pekar på din webbplats. Vi får också nödvändig information om hur våra besökare och potentiella besökare ”googlar” kring vårt varumärke, våra tjänster och produkter. Webmaster Tools kan du använda för att få idéer kring din innehållsmarknadsföring. Vad, mer specifikt, söker folk efter kring de ämnen vår webbplats redan pratar om?
Segmentera din data
Med segment kan du snabbt navigera mellan olika rapporter i Google Analytics och skaffa dig en snabbare bild av dina besökares beteenden. Utan segment känner jag mig naken och dum. Har du inte arbetat med segment tidigare kommer du bli fantastiskt lycklig hur enkelt det är att börja få insikter och dra slutsatser. Kunder på mobil kontra surfplatta kontra desktop. Varför en viss enhetstyp har en enormt hög avvisningsfrekvens eller varför alla transaktioner verkar komma från våra besökare i Göteborg. Segmentera eller säg upp dig.