in Digital marknadsföring

Spenderar du, som jag, tid på Google+ men kan ibland uppleva att det är lite av en spökstad? Jag tror att vi är väldigt sena på att adoptera Google+ som ett riktigt socialt media i Sverige, men att det kommer inom sin tid. Om du tror att du drunknar i alla andras uppdateringar för att det är få som +1:ar, kommenterar eller delar vidare det du poster så vill jag att du tänker om. Jag vill åtminstone att du gör lite efterforskningar och ser om du når ut eller inte.

Så här kan vi se antalet visningar för en Google+ post som exemplet nedan:

Google+ post vi vill se antal visningar från

Det som krävs för att kunna se hur många visningar din uppdatering fått, är att du använder dig av en bild. I bildens data får vi nämligen tillbaka antalet visningar. Klicka på bilden i din Google+ post och öppna menyn Fotoinformation. Längst ner ser du antalet visningar för bilden, därmed antalet exponeringar av din post på Google+:

Google+ visningar för poster med bilder

Min Google+ post har visats 283 gånger, men ”bara” fått två (2) +1:or. Om vi nu också tittar på den faktiska trafiken in till webbplatsen vi länkar till eller om det inte är vår egna webbplats – använder exempelvis en URL-förkortningstjänst som bitly – så ser vi vad vår uppdatering har gett i form av engagemang, visningar och faktisk trafik.

Tidigare kunde vi använda Google Webmaster Tools, numera kallat Search Console, för att få lite extra information och data – men inte nu längre.

Bonus! Använder du Google Webmaster Tools med samma Google-konto (epostadress) som du använder för Google+? Logga in på Webmaster Tools, klicka på Labs och Author stats. De webbadresser som visas med plus.google.com är dina Google+ poster som visats i Googles sökresultat:

Google+ poster i Webmaster Tools

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  1. Det var en ganska kul möjlighet, borde man sett tidigare om mankollat runt lite, mest förvånande kanske var att det minst intressant enligt mig själv va mest klickat.. men det känns som faktiska visningar rimmar dåligt med google:s estimerade visningar diffar ganska rejält. Lite drygt 500 visningar på det mest visade fotot (har ca 20 st) och dygt 110 000 visningar enligt ggle.

    • Funktionen som du letat efter finns tyvärr inte längre. Så de visningar du tittar på i Webmaster Tools (numera kallat Search Console) handlar om bilder på din sajt/blogg eller sidor som visas i Googles sökresultat. Ingen koppling mellan sökresultaten och Google+ längre.