När vi ska arbeta med att optimera vår webbplats så finns det en uppsjö av verktyg att använda oss av. Nya SEO-verktyg kommer hela tiden men ett antal stannar kvar, utvecklas och förfinas. Visst, nu tittar du på listan nedan och tänker: sökordsplaneraren blev sämre, ditt pucko – och du har rätt. Men så länge vi får data kring sökbeteenden så får vi vara glada. Det kunde vara värre.
Här är 4 verktyg som förenklar ditt SEO-arbete.
1. GTmetrix
Med GTmetrix kan vi köra en diagnos på vår webbplats och se hur snabbt den laddar och vilka delar som gör den långsam. Det kan vara bilder som är alldeles för stora, script som är alldeles för långa och krångliga eller tekniska hinder hos vår serverleverantör. Man kan givetvis använda Google PageSpeed Insights, men GTmetrix är bättre för den vanliga användaren med ganska tydliga och klara besked på vad som bör ändras för att det ska ske förbättringar.
2. Majestic SEO
Med Majestic SEO har vi kontroll över vår webbplats inlänkar, hur de är skrivna, från vilka källor de kommer och till vilket innehåll som vi skapat. Även om du inte arbetar fokuserat på att skaffa dig länkar till din webbplats är detta är bra tjänst att ha tillhands om din konkurrent i sökresultatet blir arg och börjar arbeta med negativ SEO i ett hopp om att ta bort din webbplats från Googles sökresultat. Majestic SEO visar oss snabbt om någonting är fel och vi har en bättre chans att rusta oss mot attacken.
Hur såg vår webbplats ut för två år sedan när vi lanserade den? Med Wayback Machine kan vi backa tillbaka i tiden och få oss ett gott skratt över de konstiga beslut vi fattat kring design och innehåll. Vi kan också använda tjänsten om vi ska analysera en ny webbplats som fått en makeover och vi kommit sent in i processen kring det stora tappet av organisk trafik. Att förstå hur webbplatsen såg ut och var strukturerad innan ger oss ett bra övertag i vår analys.
Google sökordsplanerare är SEO-konsultens högra hand när det kommer till att arbeta med sökordsanalyser och skapa nytt innehåll. Det handlar inte om att lura sökmotorerna, utan att identifiera Hur folk söker så att vi Skriver på rätt sätt. Ja, så enkelt kan man sammanfatta det. Säljer vi en moped eller moppe? Eller säljer vi faktiskt en EU moped?