Google har minskat tillgången till sökvolymsdata i deras verktyg sökordsplaneraren för användare som inte annonserar med Adwords. Den minskade tillgången till data har även gett effekt för annonsörer som inte spenderar ”tillräckligt”. I skrivande stund har Google inte gått ut med hur mycket man behöver spendera på Adwords för att få full tillgång till sökvolymsdatan, men det finns en lösning.
Hämta sökvolymsdata
Keywordtool.io är en betaltjänst som tillhandahåller sökvolymsdata från Google till ett rimligt pris, $88 USD – ungefär 800 SEK per månad. Keywordtool.io har varit en nödlösning som inte fungerat optimalt, men blivit avsevärt bättre på sista tiden i och med möjligheten att ladda upp egna sökordslistor för att få ut sökvolymer.
Upp till 700 sökord per lista kan matas in i verktyget, 10 gånger per dygn, med inställningar som plats, språk och valuta (för CPC-kostnader).
Gränssnittet är ganska enkelt med sökningar, sökvolym, CPC och konkurrens (Adwords). Insamlad data kan exporteras till Excel för att spara och jobba vidare med.
Är du trött på att inte få rätt sökvolymer kan du testa keywordtool.io här.
Tips: Glöm inte att länka ditt Search Console-konto med Analytics för att få tillbaka sökord i Google Analytics och möjliggöra ordentliga analyser av vilka sökningar som sker och vilka sidor som fångar upp besökarna i Googles sökmotor.
Keywordtool.io kan även användas för att få sökordsförslag på enskilda sökningar när man vill arbeta med att ta fram en sökordsanalys. Det är inte lika kompetent som Googles egna, men långt ifrån tokigt.
En intressant funktion med verktyget är att analysera domäner, för att initialt få en uppfattning om vad domänen bör ta synlighet på, med sökvolymsdata för varje sökning.
Om Keywordtool.io fortsätter att utvecklas och Google väljer att inte strypa delningen av data med verktyget så är det ett tillräckligt bra verktyg för många konsulter och marknadsavdelningar som behöver greppa sökvolymer och sökningar på olika marknader och språk i Google.