in Google Analytics

Bounce Rate, eller avvisningsfrekvens som vi kallar det på svenska, är helt fel. Du ska helt enkelt sluta titta på det i Google Analytics, eftersom det är fel. Du får fel information och arbetar efter att optimera fel saker på din blogg. För det här inlägget är skrivet för dig med en blogg.

Sluta titta på avvisningsfrekvensen!

Bounce Rate (avvisningsfrekvens) i Google Analytics

Sluta titta på din Bounce Rate (avvisningsfrekvens)!

Avvisningsfrekvensen är den procentandel besök som endast visar en sida innan de lämnar webbplatsen. Google

En hög Bounce Rate kan bland annat tyda på att:

  • implementeringen av Google Analytics är bristfällig där inte alla sidor har spårningskoden
  • webbplatsen kanske är byggd med infinite scrolling-teknik där att man scrollar vidare ner vidare på webbplatsen för att ladda nästa sida, nästa sida och nästa sida – allt på en och samma URL
  • det är en blogg som du sitter och analyserar

Det är inte många bloggare som bygger upp sina poster med tydliga call-to-actions, där man avslutar varje post med en push för ett nyhetsbrev, att köpa en produkt, pröva en tjänst eller läsa vidare på bloggen. Givetvis så internlänkar de flesta bloggare där man har förhoppningen att besökaren ska läsa fler poster och stanna kvar på webbplatsen. Men det är inte en tydlig call-to-action. Det är så här Internet är uppbyggt. Med länkar.

Sponsrat innehåll. Google Analytics Breakthrough är en ny bok av Feras Alhlou, Shiraz Asif och Eric Fettman där läsaren får lära sig grunderna med Google Analytics, fallgroparna och steg för steg instruktioner för att avancera sina kunskaper och implementera mätning.

Om du som bloggare tittar på dina senaste poster med kritiska ögon – har du en tydlig call-to-actions? Uppmanar du läsaren att göra någonting mer än att läsa din post? Titta sedan på posterna – behöver man läsa mer? Har du skrivit allt du tänkt och kan i posten eller behöver dina bloggläsare klicka sig vidare till äldre poster för att förstå hela berättelsen som du målar upp? Allt går att optimera. Det går alltid att få till en uppmaning till att ta ett steg till. Men det kräver tid och tanke.

Ibland vill man bara få en bloggpost publicerad. Och då kan avvisningsfrekvensen vara helt fel att använda sig av i sin analys.

Nyhetsbrev om webbanalys

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.