Det fantastiska med att ha Internet som arbetsplats (mer eller mindre) är att inte bara verktygen finns i ”molnet”, utan också nästan all kunskap och support som man kan behöva när man utövar sitt arbete. Framförallt när man arbetar med webbanalys och Google Analytics, den stora aktören på marknaden, så kan man behöva gräva lite extra kring viss funktionalitet eller behöva support från mer erfarna konsulter.
Om du behöver Google Analytics support så är det här, ursäkta ordvalet, den ultimata support-posten.
Vad är Google Analytics?
Google Analytics registrerar vilka webbsidor besökarna använder sig av, lagrar det och presenterar det som statistik för webbplatsens ägare. Tjänsten är mycket vanlig och används i Sverige av de flesta av de största arbetsgivarna, de tre största kyrkliga organisationerna och många myndigheter som exempelvis Skatteverket, SVT Play och olika universitet och högskolor enligt Wikipedia.
Google erbjuder ingen support för Google Analytics utan användarna är hänvisade till att antingen söka efter svar på Internet eller anlita någon av de externa konsulter som Google auktoriserat, deras Google Analytics Certified Partners.
Hur får du support med Google Analytics?
Innan du vänder dig till en partner kan du alltid börja med att gräva efter dina Google Analytics frågor och svar på det officiella forumet. Här hittar du konsulterna som varit aktiva sedan nätets begynnelse, anställda på Google och vanligt dödliga som du och jag.
Det finns ett flertalet olika ämnesområden på forumet att gräva runt i. En fråga brukar ofta bli besvarad samma dygn, så tveka inte att lyfta ditt problem – efter att du letat om din fråga redan ställts och besvarats. Om du av någon anledning inte vill skylta med ditt problem så kan du vända dig till supporten via hjälpsidorna:
Hjälpsidorna är också fyllda med förklaringar av rapporter och funktioner, så missa inte att söka efter ditt problem även här.
Många grundläggande supportfrågor gällande Google Analytics besvaras genom korta videos på Googles officiella YouTube-kanal. Glöm inte att studsa in här för att se om ditt problem tas upp i en video.
På Linkedin finns en stor grupp för Google Analytics användare. I skrivande stund är gruppen över 80 000 medlemmar. Se till att kolla in gruppen mellan varven, även om du inte har en fråga som behöver ett svar. Många konsulter skriver jobbigt smarta och kluriga poster om hur man kan mäta och analysera olika saker, vilket länkas och postas om i gruppen.
Google+ var inte något socialt nätverk som fick ordentligt fäste i Sverige, men det finns en riktigt bra grupp som är vid liv. Google Analytics gruppen är en av dem där du kan ställa dina frågor eller få idéer av branschens smartaste analytiker. Självklart finns det även en Facebooksida där Google Analytics teamet postar bra länkar, nyheter och artiklar som andra webbanalytiker har publicerat. Jag har personligen inte någon erfarenhet av att använda Facebooksidan för att söka svar på eventuella frågor – då kom Google+ riktigt väl till hands. Min erfarenhet säger att Google+ kommer vara rätt plats, om du inte vill gräva in tårna i det officiella forumet direkt.
Den tydligaste supporten hittar du i Google Analytics, när du sitter och arbetar i rapporterna. Klicka på den lilla universitetsmössan i det högra hörnet så fälls en meny ut med information och instruktionsvideos för den aktuella rapport du sitter och arbetar i:
Jag skrev för flera år sedan hur man kan utbilda sig i Google Analytics, vilket fortfarande är en aktuell post. Att ta sig igenom Google Analytics Academy och att certifiera sig själv reducerar drastiskt mängden frågor. Har du tid och möjlighet, rekommenderar jag att du nyttjar de resurser som finns tillgängliga och utbildar dig.